Leergang Harbers & Van Goethem

Harbers & Van Goethem bestaat dit jaar drie jaar. Na heel veel woordvoerders en bestuurs(communicatie)adviseurs te hebben getraind de afgelopen jaren hebben we het beste uit ons werk èn netwerk gebundeld in de Harbers & Van Goethem Leergang voor senior woordvoerders en bestuursadviseurs.

Harbers & Van Goethem _ Harbers_ Van Goethem

Leer werken met je morele kompas

Het vak van woordvoerders en bestuursadviseurs is prachtig en betekenisvol. Je staat dicht bij het vuur, je mag overal van weten en bijna overal over meepraten. Maar dat vraagt ook iets van je. De druk is groot en je moet stevig in je schoenen staan. Nu misschien wel meer dan ooit.

Of het nu gaat over de klimaatcrisis, stikstof, nepnieuws, de oorlog in Oekraïne of de energiearmoede. De grote systeemcrisis die gaande is raakt ons allemaal. Ver van ons bed en dichtbij huis. Het vak van adviseur is dus waardevol èn ingewikkeld. Hoe blijf je dichtbij jezelf als je werkt met machten en krachten die niet alleen van invloed zijn op je bestuurder maar ook op jou?

Harbers en van Goethem ontwikkelde daarom deze Leergang die je als woordvoerder en adviseur helpt om steviger te opereren. Te adviseren met overtuiging, vertrouwend op jezelf en je morele kompas.

Schrijf je nu in
Download Factsheet

Harbers & Van Goethem ontwikkelden de training en zijn je vaste begeleiders gedurende het programma. Je krijgt met ons een gesprek voor de start, halverwege en aan het eind. In deze gesprekken formuleer je je persoonlijke doelen die we evalueren aan de hand van je beroepspraktijk en de aangeboden theorie van de Leergang.

Janine Harbers is van oorsprong theaterwetenschapper en bestuurskundige. Ze is haar carrière gestart als politiek theatermaker en een tijd werkzaam geweest als manager in de zorg en fondsenwerving. Inmiddels werkt ze al zo’n tien jaar als strategisch adviseur en woordvoerder voor diverse bestuurders en burgemeesters. Samen met Marjolijn van Goethem richtte ze in 2019 Harbers & Van Goethem op.

Marjolijn van Goethem heeft 20 jaar ervaring als (crisis)woordvoerder en strateeg. Ze werkte voor bestuurders van G4 steden, in de Tweede Kamer en voor diverse grote (semi)overheidsorganisaties. Marjolijn helpt organisaties en bestuurders om tot hun kern te komen en daar vervolgens op een aansprekende manier over te communiceren. Samen met Janine Harbers richtte Marjolijn in 2019 Harbers & Goethem op.

Vera Spaans heeft haar sporen verdiend als (stads)verslaggever van Het Parool. Inmiddels werkt Vera een aantal jaar als freelancejournalist en praktijkdocent Nieuws en Achtergronden aan master journalistiek van de UvA. Vera kent het journalistieke speelveld als geen ander en schreef in 2020 het boek ‘Te laat’.

Samira Ben Messaoud is oprichter van public-affairs Bureau Convoi en zakelijk leider van kunstruimte Nest in Den Haag. Hiervoor was ze zakelijk leider van cultureel clubhuis Sexyland en werkte ze als politiek adviseur op het stadhuis van Rotterdam. Ook heeft ze een aantal jaar in de Tweede Kamer gewerkt. Samira heeft Amerikanistiek en Communicatiewetenschappen gestudeerd in Utrecht en de Verenigde Staten.

Carolien Schoenmakers is als ervaren communicatiestrateeg werkzaam bij Tappan. Als strategisch communicatieadviseur, trainer en coach werkt zij voor uiteenlopende overheidsinstellingen en profit-organisaties. Carolien geeft vaktrainingen aan communicatieadviseurs van het Rijk zoals strategisch adviseren en issuemanagement.

Schrijf je nu in

Samen met onze gastdocenten uit verschillende vakgebieden bieden we zes bijeenkomsten aan waarin we vele facetten van het vak uitdiepen. Je leert niet alleen van de trainers maar vooral ook van elkaar. Je wisselt ervaringen en kennis uit en ontdekt waar jouw sterke kanten liggen.

Bijeenkomst 1: Ontwikkel je eigen morele kompas

trainers: Janine Harbers en Marjolijn van Goethem

Literatuur: Oordelen, Hannah Arendt 

Als adviseur heb je een belangrijke rol. Je moet de luiken open durven gooien en soms tegen het groepsdenken in durven adviseren. Het eerlijke verhaal vertellen ook als dat slecht uitkomt. Om dat effectief te kunnen doen moet je durven vertrouwen op je eigen morele kompas. In deze module ontdekken we hoe dat kompas in elkaar zit. We oefenen aan de hand van theorie van Hannah Arendt en Judith Shklar met het herkennen van ethische dilemma’s en bespreken met elkaar de betekenis van waarden. Ons morele kompas maakt ethiek concreet en leert je om er bewust het gesprek over te voeren, zowel binnen je team als daarbuiten.

 

Bijeenkomst 2: Politiek en bestuurlijk krachtenveld

trainers: Janine Harbers en Marjolijn van Goethem

Literatuur: Agenda’s, Alternatives & Public Policies, John W. Kingdon

Werkend voor de publieke zaak is het onmisbaar om te weten hoe bestuurlijke en politieke krachtenvelden zich tot elkaar verhouden. Hoe komen onderwerpen op de publieke en politieke agenda? En aan welke voorwaarden moeten deze onderwerpen voldoen voor het tot een besluit komt waar je over kunt communiceren? Maar al te vaak blijkt een probleem dat op de agenda staat ‘wicked’ . Dat betekent dat er niet één oplossing is en dus dat het lastig is om een consistente boodschap uit te dragen. Aan de hand van theorie en praktijk gaan we samen een probleem ontleden en zoomen we in op bruikbare kennis zoals momentum, windows of opportunity en agendaplanning. Daarnaast kijken we ook met een systemische bril naar onze rol en plek aan de bestuurlijke tafels.

 

Bijeenkomst 3: Adviseren van bestuurders

trainer: Janine Harbers en Marjolijn van Goethem

Literatuur: Politieke sensitiviteit voor ambtenaren, Simons, Van de Wiel, Binnema.

Een goede adviseur moet stevig kunnen adviseren én ook loyaal uitvoeren wat er democratisch is besloten. We gaan in deze training in op jouw positionering als adviseur. Wat is je rol in het besluitvormingsproces en hoe adviseer je hierover? We gaan op zoek naar jouw toegevoegde waarde in overleggen, richting de organisatie en richting de bestuurders.

 

Bijeenkomst 4: Issuesmanagement

trainer: Carolien Schoenmaker, senior communicatiestrateeg bij Tappan.nl

Literatuur: Socrates op sneakers, Elke Wiss

In deze bijeenkomst gaan we in op impact hebben en impact maken. Hoe vergroot je de mogelijkheid om als organisatie zelf de regie te nemen op maatschappelijke issues? Hoe herken je dat kleine veenbrandje dat je organisatie al een tijdje bedreigt?  Deze training gaat kortom over issuesmaken en issueskraken. We gaan met de deelnemers in gesprek over hun ervaringen met issuedenken.

 

Bijeenkomst 5: Medialogica

trainer: Vera Spaans, journalist en docent journalistiek en media aan de UvA

Literatuur: Basisboek Journalistiek 

Waarom staat dit zó in de krant? Welke keuzes maakt een journalist en op basis waarvan? En wie bepaalt er eigenlijk wat nieuws is? Hoe ga je om met nepnieuws? We nemen de werking van nieuwscycli door. Bespreken welke afspraken je wel en niet met een journalist kunt maken en bekijken goede en slechte ervaringen vanuit het standpunt van de journalist.

 

Bijeenkomst 6: Lobby

trainers: Samira Ben Messaoud

Lobby is het geheel aan rechtmatige acties die kunnen worden ondernomen om ambtelijke en bestuurlijke besluitvorming te beïnvloeden. Rondom lobby hangt vaak een zweem vanachterkamertjespolitiek en mannen in blauwe pakken. Samira is een ervaren lobbyiste met zowel werkervaring uit de Tweede Kamer als met lobbyen voor partijen die op het eerste gezicht minder invloed hebben zoals de kunst en cultuursector. Samira kan helder en transparant uitleggen wat lobbyen nu eigenlijk inhoudt, wat de do’s en don’ts zijn en hoe je ermee dealt als mensen invloed op jou proberen uit te oefenen.

 

Bijeenkomst 7: Woordvoeren als ambacht

trainers: Janine Harbers en Marjolijn van Goethem

Literatuur: De sprookjes van Grimm 

In deze module gaan we aan de slag met verhalen vertellen. Te vaak blijven organisaties hangen in een nieuwtje. Dat is zonde, want als je van je nieuwtje een verhaal maakt blijft je boodschap beter hangen en heb je meer grip op de positionering van je organisatie, bestuurder en je beleid. Aan de hand van sprookjes gaan we op zoek naar de wolf en de jager in jouw verhaal. Hoe maak je van een beleidsdocument een verhaal? Wat is het belang van momentum en hoe herken je het? Welke positie kies je in het verhaal en hoe geef je het verhaal betekenis? Ook is belangrijk om goed te weten wie je aan wil spreken: probeer je een brug te slaan tussen twee polen of mik je op het stille midden?

Schrijf je nu in

Deze Leergang is dus bij uitstek geschikt voor ervaren persvoorlichters, woordvoerders en bestuur (communicatie)adviseurs die al een tijd in het vak actief zijn en op zoek zijn naar inhoudelijke verdieping met vakgenoten. Voor mensen die met regelmaat adviseren aan een bestuurstafel. Er is veel ruimte om van elkaars ervaringen te leren en elkaar echt te leren kennen aan de hand van verschillende oefeningen. Twijfel je of deelname voor jou geschikt is? Schroom dan niet om ons te mailen of te bellen.

Schrijf je nu in

Data

De trainingen vinden plaats op de volgende donderdagmiddagen: 1,15 en 29 februari, 14 en 28 maart en 11 en 25 april. Op donderdag 25 april is er afsluitend een borrel met vakgenoten.

 

Tijdstip en locatie

De bijeenkomsten starten om 12.30 met een verzorgde lunch en eindigen rond 17.30. Alle bijeenkomsten vinden plaats op een mooie en goed bereikbare locatie in Amsterdam, Thuis aan de Amstel, Korte Ouderkerkerdijk 45.

 

Studielast

De bijeenkomsten zijn eens per twee weken. Tussendoor kun je een huiswerkopdracht en leeswerk verwachten. Dat kost je maximaal een dagdeel per week.

 

Aantal cursisten

Maximaal 12, minimaal 8

 

Investering

4750,- euro exclusief 21% BTW

Schrijf je nu in

Aanbevelingen

Wat mensen zeggen over ons en onze trainingen